Poznaj naszą instytucję

Warsztaty terapi zajęciowej w Rykach

  Podstawa prawna

  • Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

  • Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:

    • umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;

    • psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

  • Terapię realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji



  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 Nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587)

  Warunki przyjęcia

Uczestnikiem WTZ może zostać osoba z niepełnosprawnością intelektualną, o orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz ze wskazaniem do uczestnictwa w terapii zajęciowej, zawartym w Orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności.

Wymagane dokumenty:

  • podanie do Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Rykach o przyjęcie do WTZ,

  • kopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu),

  • kserokopia ostatniego świadectwa szkolnego,

Podania należy składać do Warsztatu Terapii Zajęciowej PSONI Koło w Rykach przy ul. Wyczółkowskiego 12.

placeholder image-sq

Nasz zespół

  Kadra WTZ w Rykach

Bożena Wasilewska

Kierownik WTZ

Beata Bichta

Psycholog

Justyna Wrótna

Fizjoterapeuta

Małgorzata Pawlik

Pracownik socjalny

Ewa Kryczka

Księgowa

  Zajęcia dodatkowe

Zajęcia umuzykalniające

Uczestnicy Warsztatów mają możliwość z korzystania z cotygodniowych, grupowych zajęć umuzykalniających, na których uczą się poprawnego śpiewania znanych im popularnych piosenek, poznają nowe przy okazji opanowując podstawy harmonii i rytmiki. Piosenki te później chętnie wykonywane są na imprezach integracyjnych, wycieczkach, ogniskach czy też na cieszącej się w WTZ „Zabawie z piosenką – Karaoke”. Zajęcia zazwyczaj urozmaicone są prezentacjami multimedialnymi na temat życia i twórczości znanych wykonawców czy zespołów muzycznych.

Na muzycznych zajęciach indywidualnych powstała w WTZ grupa wokalno-teatralna KRESKA pod kierunkiem terapeutów przygotowuje materiał muzyczny (piosenki, nagrania) do występów na różnego rodzaju imprezach, przeglądach i festiwalach twórczości osób niepełnosprawnych.

Zajęcia teatralno-taneczne

Do grupy teatralno-tanecznej należą osoby o dużej kreatywności. Początkowo mała grupa skupiająca się w większości na zajęciach teatralno- relaksacyjnych przerodziła się w zespół osób ściśle ze sobą współpracujących, a co najważniejsze uzupełniających się wzajemnie. Działalność zespołu polega na organizowaniu imprez, spektakli o różnego rodzaju wyrazie twórczości( pantomima, teatr plastyczny, elementy baletu czy tańca nowoczesnego)mających na celu zainspirowanie uczestników do rozwoju własnej osobowości, sprawności fizycznej, mentalnej i twórczego myślenia. Oprócz wyżej wymienionych form twórczości osoby uczestniczą w zajęciach z ruchu scenicznego, dykcji czy interpretacji, a także doskonalą zajęcia z rytmiki.

Biblioterapia


Opiera się głównie na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. Literatura daje nam szansę oderwania się od szarej rzeczywistości. Pomaga zrozumieć nam siebie i innych. Może stać się punktem wyjścia do rozważań nad własną sytuacją życiową, nad sposobem pomocy samemu sobie i innym.

Zajęcia z biblioterapii przyczyniają się do wzbogacania naszej wyobraźni i rozszerzają zakres spostrzeżeń i pojęć. Dostarczają również bodźców do rozwoju emocjonalnego. Bywają często inspiracją do różnych form aktywności intelektualnej, np. dyskusji, działalności plastycznej.

Prawidłowo przebiegający proces terapii książką ma na celu wykrywanie i diagnozowanie oraz stymulowanie potrzeb i uzdolnień a także możliwości kompensacyjnych osób niepełnosprawnych intelektualnie. Celem nadrzędnym takiej terapii jest niesienie pomocy w odnalezieniu się w życiu codziennym.

Zadaniem biblioterapeuty jest prowadzenie zajęć w taki sposób, aby zainteresowany był w stanie zaakceptować swoją własną niepełnosprawność i aby nauczył się z nią prawidłowo funkcjonować.

© 2028 Blocs Master. All rights reserved.