Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:
umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;
psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.
Terapię realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 Nr 123 poz. 776 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587)
Uczestnikiem WTZ może zostać osoba z niepełnosprawnością intelektualną, o orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz ze wskazaniem do uczestnictwa w terapii zajęciowej, zawartym w Orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności.
podanie do Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Rykach o przyjęcie do WTZ,
kopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu),
kserokopia ostatniego świadectwa szkolnego,
Podania należy składać do Warsztatu Terapii Zajęciowej PSONI Koło w Rykach przy ul. Wyczółkowskiego 12.
Nasz zespół
Bożena Wasilewska
Kierownik WTZ
Beata Bichta
Psycholog
Justyna Wrótna
Małgorzata Pawlik
Pracownik socjalny
Ewa Kryczka
Księgowa
Iwona Burcon
Małgorzata Banach
Monika Berezińska
Agata Stoń
Bożena Świtek
Monika Cabaj
Małgorzata Wojtasik
Karol Filipek
Aneta Goluch
Eliza Sikora
Wioletta Rybicka
Roman Grzelak
Uczestnicy Warsztatów mają możliwość z korzystania z cotygodniowych, grupowych zajęć umuzykalniających, na których uczą się poprawnego śpiewania znanych im popularnych piosenek, poznają nowe przy okazji opanowując podstawy harmonii i rytmiki. Piosenki te później chętnie wykonywane są na imprezach integracyjnych, wycieczkach, ogniskach czy też na cieszącej się w WTZ „Zabawie z piosenką – Karaoke”. Zajęcia zazwyczaj urozmaicone są prezentacjami multimedialnymi na temat życia i twórczości znanych wykonawców czy zespołów muzycznych.
Na muzycznych zajęciach indywidualnych powstała w WTZ grupa wokalno-teatralna KRESKA pod kierunkiem terapeutów przygotowuje materiał muzyczny (piosenki, nagrania) do występów na różnego rodzaju imprezach, przeglądach i festiwalach twórczości osób niepełnosprawnych.
Do grupy teatralno-tanecznej należą osoby o dużej kreatywności. Początkowo mała grupa skupiająca się w większości na zajęciach teatralno- relaksacyjnych przerodziła się w zespół osób ściśle ze sobą współpracujących, a co najważniejsze uzupełniających się wzajemnie. Działalność zespołu polega na organizowaniu imprez, spektakli o różnego rodzaju wyrazie twórczości( pantomima, teatr plastyczny, elementy baletu czy tańca nowoczesnego)mających na celu zainspirowanie uczestników do rozwoju własnej osobowości, sprawności fizycznej, mentalnej i twórczego myślenia. Oprócz wyżej wymienionych form twórczości osoby uczestniczą w zajęciach z ruchu scenicznego, dykcji czy interpretacji, a także doskonalą zajęcia z rytmiki.
Opiera się głównie na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. Literatura daje nam szansę oderwania się od szarej rzeczywistości. Pomaga zrozumieć nam siebie i innych. Może stać się punktem wyjścia do rozważań nad własną sytuacją życiową, nad sposobem pomocy samemu sobie i innym.
Zajęcia z biblioterapii przyczyniają się do wzbogacania naszej wyobraźni i rozszerzają zakres spostrzeżeń i pojęć. Dostarczają również bodźców do rozwoju emocjonalnego. Bywają często inspiracją do różnych form aktywności intelektualnej, np. dyskusji, działalności plastycznej.
Prawidłowo przebiegający proces terapii książką ma na celu wykrywanie i diagnozowanie oraz stymulowanie potrzeb i uzdolnień a także możliwości kompensacyjnych osób niepełnosprawnych intelektualnie. Celem nadrzędnym takiej terapii jest niesienie pomocy w odnalezieniu się w życiu codziennym.
Zadaniem biblioterapeuty jest prowadzenie zajęć w taki sposób, aby zainteresowany był w stanie zaakceptować swoją własną niepełnosprawność i aby nauczył się z nią prawidłowo funkcjonować.
© 2028 Blocs Master. All rights reserved.