Poznaj naszą instytucję

Warsztaty Terapi Zajęciowej w Rykach

  Podstawa prawna

  • Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

  • Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:

    • umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;

    • psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

  • Terapię realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 Nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587)

  Warunki przyjęcia

Uczestnikiem WTZ może zostać osoba z niepełnosprawnością intelektualną, o orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz ze wskazaniem do uczestnictwa w terapii zajęciowej, zawartym w Orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności.

Wymagane dokumenty:

  • podanie do Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Rykach o przyjęcie do WTZ,

  • kopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu),

  • kserokopia ostatniego świadectwa szkolnego,

Podania należy składać do Warsztatu Terapii Zajęciowej PSONI Koło w Rykach przy ul. Wyczółkowskiego 12.

placeholder image-sq

Nasz zespół

  Kadra WTZ w Rykach

Bożena Wasilewska

Kierownik WTZ

Beata Bichta

Psycholog

Justyna Wrótna

Fizjoterapeuta

Małgorzata Pawlik

Pracownik socjalny

Ewa Kryczka

Księgowa

  Zajęcia dodatkowe

Zajęcia umuzykalniające

Uczestnicy Warsztatów mają możliwość z korzystania z cotygodniowych, grupowych zajęć umuzykalniających, na których uczą się poprawnego śpiewania znanych im popularnych piosenek, poznają nowe przy okazji opanowując podstawy harmonii i rytmiki. Piosenki te później chętnie wykonywane są na imprezach integracyjnych, wycieczkach, ogniskach czy też na cieszącej się w WTZ „Zabawie z piosenką – Karaoke”. Zajęcia zazwyczaj urozmaicone są prezentacjami multimedialnymi na temat życia i twórczości znanych wykonawców czy zespołów muzycznych.

Na muzycznych zajęciach indywidualnych powstała w WTZ grupa wokalno-teatralna KRESKA pod kierunkiem terapeutów przygotowuje materiał muzyczny (piosenki, nagrania) do występów na różnego rodzaju imprezach, przeglądach i festiwalach twórczości osób niepełnosprawnych.

Kółko fotograficzne

Treści realizowane na zajęciach kółka fotograficznego są ukierunkowane na zdobywanie informacji o fotografii i fotografowaniu, pozwalają na zdobywanie przez uczestników nowych umiejętności i doświadczeń. Uczestnicy mogą zaspokoić swoje potrzeby praktyczne, zainteresowania osobiste, rozwijać poczucie estetyki i smaku artystycznego. Priorytetem we wszystkich działaniach jest pokazanie innego spojrzenia na otaczający nas świat.

Biblioterapia

Opiera się głównie na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. Literatura daje nam szansę oderwania się od szarej rzeczywistości. Pomaga zrozumieć nam siebie i innych. Może stać się punktem wyjścia do rozważań nad własną sytuacją życiową, nad sposobem pomocy samemu sobie i innym.

Zajęcia z biblioterapii przyczyniają się do wzbogacania naszej wyobraźni i rozszerzają zakres spostrzeżeń i pojęć. Dostarczają również bodźców do rozwoju emocjonalnego. Bywają często inspiracją do różnych form aktywności intelektualnej, np. dyskusji, działalności plastycznej.

Prawidłowo przebiegający proces terapii książką ma na celu wykrywanie i diagnozowanie oraz stymulowanie potrzeb i uzdolnień a także możliwości kompensacyjnych osób niepełnosprawnych intelektualnie. Celem nadrzędnym takiej terapii jest niesienie pomocy w odnalezieniu się w życiu codziennym.

Zadaniem biblioterapeuty jest prowadzenie zajęć w taki sposób, aby zainteresowany był w stanie zaakceptować swoją własną niepełnosprawność i aby nauczył się z nią prawidłowo funkcjonować.

Zajęcia racjonalnego gospodarowania pieniędzmi

Prowadzone są także zajęcia z uczestnikami odnośnie racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. Celem zajęć jest nauka zarządzania własnymi środkami finansowymi i kształtowanie nawyków racjonalnego dysponowania własnym budżetem. Nauka podstawowych pojęć ekonomicznych.

Zajęcia przyrodnicze z elementami animaloterapi

 Zajęcia przyrodnicze z elementami animaloterapii stanowią odpowiedź na naturalną potrzebę badania środowiska przyrodniczego, zadawanie pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi. Ich zadaniem było m.in.:

  • opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego);

  • poznanie naturalnych i antropogenicznych składników środowiska oraz rozumienie prostych zależności między tymi składnikami;

  • uwrażliwianie na piękno otaczającego świata;

  • dalsze rozwijanie w uczestnikach postawy ciekawości i otwartości;

  • poznawanie różnych gatunków zwierząt, zwłaszcza tych zagrożonych wyginięciem;

  • wyrabianie postawy współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego poprzez właściwe zachowywanie się w nim.


Zajęcia z profilaktyki zdrowia

Raz w miesiącu prowadzone są zajęcia z profilaktyki zdrowia pod hasłem: „W zdrowym ciele zdrowy duch” Celem zajęć jest pokazanie uczestnikom praktycznych form wzmocnienia nawyków i zachowań prozdrowotnych, zapoznanie ich z ogólnym funkcjonowaniem organizmu, różnymi formami aktywności ruchowej - dyscyplinami sportu. Zajęcia skupiają się głównie na kształtowaniu prawidłowych wzorców zdrowotnych. Jest to przede wszystkim edukacja na temat czynników ryzyka i czynników sprzyjających zachorowaniu, a także codziennych zachowań, które mają negatywny wpływ na zdrowie.

Trening estetycznego wyglądu i higieny u osób niepełnosprawnych

Zajęcia „Trening estetycznego wyglądu i higieny u osób niepełnosprawnych” kształtują wiedzę w zakresie estetyki oraz wspomagają utrzymanie zdrowego trybu życia. Poprzez udział w zajęciach, osoba niepełnosprawna przede wszystkim zdobywa nowe umiejętności i kompetencje w obszarze estetyki. Poprawienie aspektu wizerunkowego wspomaga takie cechy jak pewność siebie oraz otwartość na drugiego człowieka. Wzrastają wtedy umiejętności socjalne i uczestnik chętniej bierze udział w społecznych wydarzeniach. Zajęcia mają na celu nabywanie, rozwijanie, budowanie oraz wzmacnianie wizerunku osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie.

Zajęcia relaksacyjne

Zajęcia relaksacyjne to specjalne sesje, które mają na celu zrelaksowanie ciała i umysłu oraz redukcję stresu. Są one przeprowadzane raz w tygodniu w małych grupach. Zajęcia relaksacyjne mają wiele korzyści dla organizmu, w tym redukcję napięcia mięśniowego, obniżenie ciśnienia krwi, poprawę snu i ogólne poczucie spokoju.